Larry Page, a Google elnök-vezérigazgatója tegnapi bejelentéséből megtudhadtuk, hogy mostanság több, mint félmillió - egész pontosan 550.000 - Androidos eszközt aktiválnak egyetlen nap alatt világszerte. Legutóbb májusban sokkolt bennünket a napi négyszázezres adat, és azóta sem tűnik úgy, hogy megtorpanni készül az Android-úthenger dübörgése.
Andy Rubin szinte pontosan egy évvel ezelőtt azt jósolta, hogy 2011 decemberére a napi aktiválások száma akár az egymilliót is elérheti - most nagyon úgy fest, hogy hamarabb is bekövetkezhet e lélektani határ elérése.
Ma szerte a világon 231 mobilszolgáltató kínálatából 400 különféle Androidos eszköz közül válogathatunk a piacon, az eddig eladott 135 millió eszközt pedig aktívan használják is a felhasználók: az Android Marketen található 250.000 alkalmazást eddig összesen hatmilliárd alkalommal töltötték le, amely duplája a néhány hónappal ezelőttinek. Az elmúlt fél év során olyan cégek is beszálltak az Android-bizniszbe, mint a népszerű flashjátékairól ismert PopCap Games, vagy épp a Starbucks - úgy tűnik tehát, lassan megkerülhetetlen tényezővé kezd válni az Android, amelynek sikereiből egyre többen szeretnének részesülni.
Kicsit nézzünk körül Magyarországon is - és itt most egy fél éves kérésnek teszek eleget, amelyet maga H. András, az Apple-cuccokkal bizniszelő XMS (bocsánat, premium reseller, jelentsen ez bármit is) vezére intézett hozzám pontosan fél évvel ezelőtt - bizonyára abban reménykedve, hogy kimegy a fejemből ennyi idő alatt, de én genyó módon beírtam ezt akkor a Google Calendar-ba a mai napra :)
Miről is van szó? Bár hivatalos hazai eladási adatok nem állnak rendelkezésre, a webes adatforgalmat lebonyolító eszközök részesedését mérő StatCounter iránymutató lehet abban a kérdésben, hogy melyik a legelterjedtebb böngésző, illetve platform. Ezzel kapcsolatban épp fél évvel ezelőtt írtam egy posztot: nagyon jól látszott, hogy a karácsonyi roham meghozta az eredményét, és tavaly decembertől Magyarországon többet internetezünk Android, mint iOS alól.
Handrás a posztra reagálva azt írta, hogy ezeket a chartokat érdemes hosszú távon vizsgálni, semmi értelme naponta nézegetni őket (...) Blackberrynek is volt egy két jó hónapja, aztán megint elindult a süllyesztő felé (...) de majd fél év múlva megint elő lehet venni ezeket a jó kis chartokat, és akkor is lehet majd egy kicsit csámcsogni, hogy honnan nézzük a számokat (a teljes írás a grafikonokkal itt található.)
Nos, a fél év eltelt, úgyhogy vegyük szépen elő ugyanazokat a grafikonokat:
Jól látható, hogy a decemberi váltás nem az Android kivételesen jó időszaka volt, hanem valóban egy tendencia kezdetét mutatta: bár a karácsonyi szezon az iOS-nek is jót tett, egy-két jó hónap után megindult szépen lefelé, immár az őskövület Symbian-nal próbál versenyben maradni, miközben az Android stabilan tartja első helyét a legtöbbet használt internetes mobileszközök versenyében.
Bár Amerika egy teljesen más piac, mint Magyarország vagy akár Európa, érdemes kicsit megvizsgálni ezt is, ha már Handrás a linkelt bejegyzésében megtette.
A grafikonon is leolvasható, hogy arrafelé teljesen mások az erőviszonyok, a változás szele ugyanakkor jól láthatóan elérte Amerikát is: a korábban az üzleti szférában egyeduralkodó Blackberry hanyatlása az elmúlt fél évben nagyobb lendületet vett, és bár az Android még nem érte be az iOS-t, jól láthatóan csökken az alma előnye (a decemberi 8-10 százalékpont különbség ma már csak 1-4 körül mozog - ezt a grafikont mindenképp érdemes lesz elővenni fél év múlva, be is írtam a naptáramba :))
Végezetül pedig nézzük meg a globális adatokat, kommentár nélkül: